Kategoriarkiv: Bakverk & dessert

Prinsessglass & pistageglass (utan glassmaskin)

Jag lagar mycket glass och det är alltid kul att testa lite nya smakkombinationer.

Idag blir det två smaker som definitivt varit på tapeten ett tag – och gott blev det! Ingen glassmaskin behövs.

Prinsessglass

Älskar du också prinsesstårta? Och är smått besatt av marsipan? Nämen då är det här glassen för dig!

Tips! Självklart kan citronen bytas mot lime och den gröna marsipanen kan bytas mot annan färg – men jag tycker den gröna är godast.

5 dl vispgrädde

1 burk sötad kondenserad mjölk

0,5 krm salt

2 tsk vaniljsocker av bra kvalitet

Skal av 1 citron (ger fräschör till allt det söta)

Ca 150 g hallonsylt (gärna hemkokt som inte är så sliskig)

Ca 175 g grön marsipan

Gör så här:

Vispa grädde, socker, vanilj och salt till fasta toppar. Blanda ner den kondenserade mjölken och zesten.

Varva sedan glassmet med sylt och grovriven marsipan, gärna lite lättsamt slarvigt.

Ställ i frysen minst 4-5 timmar el längre.

Servera och njut!

Pistageglass

Mäktigt och sjukt gott, bör serveras i små portioner. Jag använder pistage essense från Myperfectday.se men den från Dr. Oetker som finns på bakhyllan i mataffären funkar också. De smakar lite olika men det hela är en smaksak!

5 dl vispagrädde

2 tsk vaniljsocker

1 krm salt

1 burk sötad kondenserad mjölk

200 g Pistagekräm (jag använde Pirkkas)

2 msk Disaronno (Amaretto)

Ca 2 krm pistage essens

Servera med kanderade pistagenötter (rosta nötter i en stekpanna med lite socker tills sockret smält) el salta pistagenötter

Gör så här:

Vispa grädde, vanilj och salt till fasta toppar. Blanda ner den kondenserade mjölken och vispa försiktigt ner pistagekrämen. Smaka av med mandellikören och essensen.

Ställ i frysen minst 4-5 timmar el längre.

Servera i små portioner toppat med hackade pistagenötter.

Snabba wienerbröd

Färdigköpt smördeg, hemlagad vaniljsås, god sylt och bär är allt man behöver för riktigt goda ”wienerbröd”.

Tina fryst smördeg. Dela och kavla ut i önskad storlek. Skåra en kant och lägg fyllning innanför. Jag tog vaniljkräm, aprikossylt, stekt rabarber (i lite socker och citronsaft) samt frysta hallon. Pensla kanten med ägg.

Skjutsa in i ugnen i 15-20 minuter på 200 grader (el följ anvisningarna på smördegens förpackning). Kolla att de har fin färg under, de ska gräddas ordentligt så de blir frasiga och inte degiga.

Låt svalna, pudra med florsocker och njut av fraset, kladdet och smaken!

Wienerbröd äter man bums el samma dag. Mums!

Vit kladdkaka med bär och crumble

En vit kladdkaka kan bli lite sött och tråkigt tycker jag. Men med bär och crumble så förvandlas det till något helt annat!

Vit kladdkaka med bär och kokos crumble

En pimpad klassiker! Hallon är fräscht till den annars ganska söta kombon.

Kladdkaka:

125 g smör

100 g vit choklad

1,5 dl strösocker

2 ägg

2,5 dl vetemjöl

1 tsk vaniljsocker

1 krm salt

Fyllning:

200 g hallon (och blåbär) (frysta)

1 tsk maizena

Crumble:

75 g mjukt smör

1 dl havregryn

1 dl kokosflingor

0,5 dl strösocker

0,5 ljust muskovadosocker

0,5 dl vetemjöl

1 tsk vaniljsocker

1 krm salt

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader varmluft el 175/200 grader vanlig ugnsvärme.

Klä en springform, 24 cm med bakplåtspapper.

Smält smöret med chokladen och blanda ner resten av ingredienserna till kladdkakan. Häll smeten i formen.

Blanda bären med maizena och strö över kakan.

Blanda samman samtliga ingredienser till smuldegen och smula den över bären.

Grädda kakan i mitten av ugnen tills den sätter sig men är lite lätt vobblig i mitten, runt 30 minuter. Kolla kakan efter 25 min och addera minuter tills den är redo. Tiden i ugnen kan variera ganska mycket beroende på ugn och hur vattniga bären är.

Glutenfria cheesecakepajrutor med hallon & rabarber

Hybridbakverk kan vara bland de bästa. Inte undra på när man får det bästa av olika bakverk i samma kaka.

Idag bjussar jag på pajrutor med cheesecakefyllning och hemlagad somrig kompott. Ville prova göra dem glutenfria och det funkade toppen.

Glutenfria cheesecakepajrutor med hallon- & rabarberkompott

Smarrigt värre! Varför välja när man kan kombinera både paj och cheesecake.

Tips! Du kan också använda vetemjöl i receptet om du inte behöver göra dem glutenfria.

Kompott:

340 g hallon och tärnad rabarber (blanda de båda sorterna efter eget tycke, ex 50/50, frysta går bra)

50 g strösocker

1 msk maizena

30 g citronjuice

Cheesecakefyllning:

340 g Philadelphiaost

65 g strösocker

1 stort ägg (el 2 små)

1 tsk vaniljsocker

Pajdeg:

350 g glutenfri mjölmix (Pirkka) el vetemjöl om det inte behöver bli glutenfritt

100 g strösocker

100 g mjukt farinsocker

1 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

1 krm salt

225 g smält smör

1 näve vitchokladknappar (el hackad vit choklad) – kan också uteslutas

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader varmluft el 200 grader vanlig ugnsvärme.

Klä en ugnsform (ca 23 x 35 cm) med bakplåtspapper.

Blanda samman ingredienserna till kompotten i en kastrull och låt koka 5 min under omrörning. Låt svalna lite.

Vispa samman ingredienserna till cheesecakefyllningen.

Blanda samman ingredienserna till pajbotten.

Tryck ut 2/3 av degen till en botten i formen.

Häll över cheesecakefyllningen.

Klicka ut kompotten över fyllningen, så jämt det går.

Smula resten av degen överst tillsammans med vit choklad och skicka in i ugnen i ca 25 min el tills kakan har fin färg och har satt sig. Låt svalna helt och kyl gärna före servering. Går bra att frysa in.

Nötchokladrutor

Ni som hängt här länge vet att jag har lite svårt att inte göra om recept. Jag kallar mig ju själv för ”receptutvecklare” av den enkla anledningen. Jag älskar att förbättra recept efter min egen smak! Dagens recept är ett typiskt sådant, en klassiker ur Sju sorters kakor som jag ärligt talat tycker är för tunn, enkel och småtrist. Men det går ju att råda bot på!

Nötchokladrutor

En uppdaterad version av en gammal klassiker. Botten är som en blandning mellan kaka och brownie och istället för att bara strö nötter över har jag gjort en tosca – lyxigare och godare. Jag tycker det är fint att uttrycket blir lite melerat och att toscan inte täcker hela kakan.

Tips! Välj dom nötter du själv gillar. Det blir fint att blanda flagat med finhackat och grovhackat.

200 g mjukt smör

3 dl strösocker

2 tsk vaniljsocker

2 ägg

150 g vetemjöl

4 msk kakao

1 tsk bakpulver

1 krm salt

Tosca:

75 g smör

0,75 dl strösocker

35 g sirap

20 g grädde

1,5 msk vetemjöl

0,5 tsk vaniljsocker

1 krm salt

100-125 g blandade nötter

(Flagad mandel, hasselnötter, pekannötter, pistagenötter)

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader varmluft el 200 grader vanlig ugnsvärme.

Klä en ugnsform (ca 25 x 30 cm) med bakplåtspapper.

Vispa samman smör, socker och vanilj och vispa sedan ner äggen.

Blanda de torra ingredienserna och vänd ner dem i smeten. Bred ut smeten i formen.

Förgrädda i 10 minuter, el tills ytan knappt satt sig.

Gör under tiden toscan.

Smält smöret i en kastrull och rör ner resten av ingredienserna förutom nötterna. Låt blandningen sjuda och rör sedan ner hackade nötter.

Klicka ut toscan över botten och grädda ytterligare ca 5 min el tills toscan har fått lite färg.

Låt svalna, skär i rutor. Går bra att frysa in!

Glutenfria munkar

Glada vappen! Här kommer ett superbra recept på glutenfria munkar så här till valborgsmässoafton och 1:a maj.

Receptinspo från boken Baka gott utan gluten av Jessica Frej och Maria Blohm.

Glutenfria munkar

Dessa munkar är både goda, luftiga och mjuka med noll torrhet el smulighet.

Tips! Snyggast blir munkarna om du rullar dem i riktigt fint strösocker som inte är så grovt i konsistensen.

Ca 12-15 st

200 g kall mjölk

10 g jäst

50 g strösocker

1-1,5 tsk nystött kardemumma

1 tsk vaniljsocker

1 tsk bakpulver

2 krm salt

1 ägg

70 g majsstärkelse

60 g mandelmjöl

40 g havremjöl

1 msk pofiber

15 g psylliumhusk

1,5-2 liter olja att fritera i

Fint strösocker (ev blandat med kanel och vaniljsocker)

Gör så här:

Lös upp jästen i mjölken. Blanda ner alla ingredienser utom husken och vispa samman med elvisp. Vispa sedan ner husken under ca 5 minuter. Jäs under lock el plast i 2 timmar.

Värm upp oljan till 170 grader i en kastrull. Använd gärna termometer för att hålla koll på temperaturen som kan gå upp och ner lite under friteringen.

Blöt händerna och rulla små bollar av degen (30-40 g st). (Det är lite kladdigt). Släpp ner 4 bollar i taget i oljan och fritera ca 3 min per sida. Låt rinna av på hushållspapper och rulla sedan i socker.

Browniecookies

Browniecookies är ett himla gott påfund. Och det roliga är att man kan garnera dem för vilken högtid som helst. Lite godis fick det bli till påsk! Till sommaren hade jag garnerat med färska bär exempelvis och till jul med krossade polkagrisar/pepparkakor/biscoffkex el julströssel. Fäst med smält choklad.

(Grundrecept från bloggen saltsomsocker.se)

Browniecookies

Chunkiga, mjuksega kakor som smakar som en blandning av brownie och kaka. Ljuvliga! Nytt favoritrecept på browniekakor.

Tips! Man kan också spritsa ut den lösa smeten direkt till kakor och strunta i att kyla smeten till en deg.

125 g smör 

225 g hackad mörk choklad, 62 %

0,5 dl Kakao (20 g)

2 stora ägg

1,75 dl strösocker

1,5 dl mjukt farinsocker

2 dl vetemjöl

1 tsk vaniljsocker

1 krm Salt

1 näve vita chokladknappar

Flingsalt

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader varmluft eller vanlig ugnsvärme.

Förbered två ugnsplåtar med bakplåtspapper.

Smält smör och choklad och blanda sedan ner siktad kakao.

Vispa ägg, strösocker, farinsocker och vaniljsocker i en bunke fluffigt.

Addera chokladsmeten i äggvispet och vispa ihop snabbt till en jämn smet. 

Sikta ner mjöl och salt, rör tills smeten är klumpfri och vänd ner vita chokladknappar.

Ställ smeten i kylen tills den hårdnar.

Forma bollar som du trycker ut lite lätt till 1 cm höga kakor. (Jag vägde upp 70 g kakor).

Grädda kakorna i ca 8 – 10 minuter, dom skall vara lite vobbliga/lösa. Strö över lite flingsalt och låt svalna helt på plåten. Ät kakorna som dom är eller med vaniljglass. El garnera dem med smält choklad och godis.

Glutenfria citroncupcakes med passionsgömma & favoritfrostingen

Dessa citroncupcakes är perfekta till påsk med sin friska och fräscha smak.

Garnera med små chokladägg för påskens finaste cupcakes!

Glutenfria citroncupcakes med passionscurd och frosting

Luftig och saftig muffin (som inte smular) med god gömma och min bästa frosting som aldrig gör mig besviken.

12 st

2 ägg

1,5 dl strösocker

35 g smält smör

35 g neutral olja

1 dl yoghurt eller gräddfil

Finrivet skal från 1 citron

3 msk färsk citronsaft (45 g)

Torra ingredienser:

2 dl ljus glutenfri mjölmix (Pirkkas)

1 tsk psylliumhusk

1 tsk vaniljsocker

1 tsk bakpulver

0,5 tsk bikarbonat

1 krm salt

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader varmluft el 200 grader vanlig ugnsvärme. Klä en muffinsform med formar.

Vispa ägg och socker riktigt fluffigt. Rör ner smör/olja, yoghurt, citronskal och citronsaft. Blanda de torra ingredienserna separat. Vänd försiktigt ner i smeten (överarbeta inte). Låt smeten stå i 5 minuter (psylliumet behöver binda, det ger mindre smuligt resultat).

Fördela smeten i formarna, fyll till 2/3.

Grädda i 12-15 min. Låt svalna helt och hållet.

Passionscurd

God curd som går lika bra att göra på citronjuice. Passionsjuice finns som frysta kuber i mataffären – enkelt att tina och använda. Det blir curd över, förvara i frysen i en spritspåse och använd till pavlova, glass, dessert i glas…

Tips! Addera skal av 1-2 citroner för extra fräshör, framförallt om du gör den med citronjuice.

4 dl florsocker

(Skal av 2 citroner)

100 g passionsjuice (av frukt el frysta kuber, inte saft på tetra)

2 ägg

1-2 msk maizena

75 g tärnat smör

Gör så här:

Sjud florsocker, skal, saft, ägg och maizena under ständig omrörning tills det tjocknar ganska mycket. (Brukar ta några minuter). Rör ner smöret och låt svalna. Förvara i kyl/frys.

Citronfrosting

Min absoluta favvofrosting som jag alltid gör till morotskaka (utan citron). Den blir alltid perfekt och jag har lagat den hundratals gånger.

100 g mjukt smör

165 g florsocker

1-2 tsk vaniljsocker

200 philadelphiaost (el som jag gjorde till dessa; 100 g Philly och 100 g mascarpone)

1-2 tsk citronjuice

Skal av 1 citron

Gör så här:

Vispa smör, florsocker och vaniljsocker vitt och luftigt några minuter. Vispa ner färskost tills allt är blandat. Smaka av med citron.

MONTERING:

Gröp ur muffinsarna.

Fyll gropen med curd.

Spritsa på frostingen.

Fotbollstårta

Vår äldsta kille har fyllt 12 och önskade sig en fotbollstårta. Tänkte bara visa bilden på tårtan för att ge lite inspiration om du går i samma tankar. Den här är lite enklare att få till än en rund fotbollsliknande tårta.

Och Wilton älskar marsipan så det var tacksamt att planen är grön – grön marsipan finns ju alltid tillgänglig i mataffären. (Jag använde 750 g).

Tips för att klä in en så här stor tårta är att knåda marsipanen först så den blir mjukare. Sen kavlar jag den på ett stort bakplåtspapper och låter den ligga kvar på pappret medan jag lägger den på tårtan. Lätthanterligt! Sen drar man bara av pappret och stretchar försiktigt ut kanterna så allt blir jämnt och fint.

Tårtan består av chokladbottnar, hallonpannacotta, (frys in i lika stor form som bottnarna – lägg fryst på första botten så är den busenkel att hantera), hallongrädde, nutellamouse, grädde med lite mascarpone och vanilj i och grön marsipan.

Himla gott och enkelt att skära bitar till många. Linjerna är gjorda av vit sockermassa, som jag rullat ut till långa ”snören” och placerat på tårtan.

Jag köpte ett fotbollskit i mataffären där det ingick grönt strössel, små platta fotbollar och vit tubfärg – men den var faktiskt för svår att få till i sammanhängande linjer så jag skippade den (trots att jag värmde tuben i hett vatten).

Wilton la ut dom små minifotbollarna som ”spelare”. Kul jue! Hörflaggorna är gjorda av grönt papper, vit toscapenna, tandpetare och lim.

Bollen i mitten är gjord av svart och vit sockerpasta. Man rullar först en vit lite större boll och sedan 20 st minibollar av vitt och 12 st svarta. Sen lägger man ut en svart boll på den vita stora och lägger 5 st vita runt den svarta – som en blomma. Sen fortsätter man bollen runt.

Nöjd kille! Och jag är nöjd att det finns tårta kvar i frysen som jag kan gå och nalla en skiva av… 🙂

Jordnötscrisp med proteinpulver

Just nu har jag snöat in lite på att laga hälsosammare snacks med proteinpulver. Jag var inne på snacksbycaroline på Instagram och inspirerades till dessa godingar.

Jordnötscrisps med proteinpulver

Riktigt goda små rackare som jag tryckt i lite protein. Man kan göra dem i små muffinsformar el trycka ut smeten i en form och antingen bre över smält choklad innan man skär i rutor el så doppar man rutorna i choklad.

150 g (creamy) jordnötssmör

50 g smält kokosolja neutral smak

30 g avagesirap

30 g (glutenfria) cornflakes

45 g (glutenfria) havregryn

0,5 dl Whey vassle vaniljproteinpulver

1 krm salt

Valfri choklad +1 tsk kokosolja att smälta över el doppa i (ca 50-150 g beroende på vad du gör och hur tjockt chokladtäcke du vill ha)

Flingsalt el salta jordnötter till garnering

Gör så här:

Vispa samman jordnötssmör med olja och agavesirap. Mixa cornflakes med havregryn och salt och blanda sedan samtliga ingredienser.

Tryck ut smeten i en liten form klädd med bakplåtspapper el fyll små muffinsformar.

Smält chokladen med lite kokosolja och ringla över formarna el täck kakan. Alternativt låter du kakan stelna i kylen/frysen innan du skär små rutor som du sedan doppar i choklad. Toppa med flingsalt. Förvara i kyl el frys.