Författararkiv: Johanna

Bakade tomater

Här kommer tips på ett enkelt tillbehör till grillat el varför inte en ”lazy girl lunch”.

Vi blev med air fryer för några månader sedan och jag måste erkänna att det är skönt att slippa dra igång ugnen lika ofta under sommaren (pga värmen). Vi är fem i familjen så hela middagen är klurig att laga i air fryern men vi använder den mycket till tillbehör. Fryst vitlöksbaguette, frysta croissanter, pommes, sötpotatis, klyftisar, kesobröd, kyckling osv.

Men nu till dagens recept:

Jag köper helt enkelt en aluminiumform med ”grilltomater” i mataffären, (praktiskt!), ringlar över olivolja, pressad vitlök, färsk rosmarin samt salt och peppar. In i airfryern på ca 175-200 grader i 15-20 minuter. Det är klart när tomaterna är mosiga! Toppa med oliver, smulad fetaost, kapris, lite balsamvinäger – eller vad du nu gillar.

Servera med rostat bröd! Perfekt sommarlunch som kräver väldigt lite av dig.

Hoppas det smakar!

Sommarens pastasallad

Inte ofta jag inspirerar er med middagstips längre. Det beror helt enkelt på att jag inte lagat något nytt el spännande på evigheter, värda att publicera.

Men nu så, nu kommer receptet på en god dressing till sommarens pastasallader!

Krämig sweet chili-currydressing

Jättegod smak! Enkel att vända ihop och ha på lut i kylen. Alla kan blanda ihop sin egen sallad.

2 dl crème fraîche (valfri fetthalt)

1 dl majonnäs

2 msk sweet chilisås (less sugar)

2 msk mango chutney

1 tsk curry (gärna lite extra om du gillar tydlig currysmak)

0,5 tsk vitlökspulver

1 tsk citronjuice eller vitvinsvinäger

0,5 tsk salt

Svartpeppar

Vill du så smaka av med ytterligare;

0,5 tsk paprikapulver

En nypa cayennepeppar

1 tsk flytande honung

1 msk finhackad färsk persilja

Gör så här:

Vispa ihop alla ingredienser. Smaka av och låt stå 30 min innan dressingen blandas med dina valda salladsingredienser.

Tips på salladsingredienser:

-färsk koriander (älskar!!) Annars persilja el basilika.

-Kyckling (färdigköpt tunt skivad salladskyckling funkar prima)

-kokt pasta (fusilli el fjärilar exempelvis)

-avokado

-fetaost

-majs

-paprika

-babyspenat

-äpple

-Salladslök/gräslök/purjolök/rödlök

-limezest

Ta det du gillar och har hemma!

Hoppas ni gillar.

Prinsessglass & pistageglass (utan glassmaskin)

Jag lagar mycket glass och det är alltid kul att testa lite nya smakkombinationer.

Idag blir det två smaker som definitivt varit på tapeten ett tag – och gott blev det! Ingen glassmaskin behövs.

Prinsessglass

Älskar du också prinsesstårta? Och är smått besatt av marsipan? Nämen då är det här glassen för dig!

Tips! Självklart kan citronen bytas mot lime och den gröna marsipanen kan bytas mot annan färg – men jag tycker den gröna är godast.

5 dl vispgrädde

1 burk sötad kondenserad mjölk

0,5 krm salt

2 tsk vaniljsocker av bra kvalitet

Skal av 1 citron (ger fräschör till allt det söta)

Ca 150 g hallonsylt (gärna hemkokt som inte är så sliskig)

Ca 175 g grön marsipan

Gör så här:

Vispa grädde, socker, vanilj och salt till fasta toppar. Blanda ner den kondenserade mjölken och zesten.

Varva sedan glassmet med sylt och grovriven marsipan, gärna lite lättsamt slarvigt.

Ställ i frysen minst 4-5 timmar el längre.

Servera och njut!

Pistageglass

Mäktigt och sjukt gott, bör serveras i små portioner. Jag använder pistage essense från Myperfectday.se men den från Dr. Oetker som finns på bakhyllan i mataffären funkar också. De smakar lite olika men det hela är en smaksak!

5 dl vispagrädde

2 tsk vaniljsocker

1 krm salt

1 burk sötad kondenserad mjölk

200 g Pistagekräm (jag använde Pirkkas)

2 msk Disaronno (Amaretto)

Ca 2 krm pistage essens

Servera med kanderade pistagenötter (rosta nötter i en stekpanna med lite socker tills sockret smält) el salta pistagenötter

Gör så här:

Vispa grädde, vanilj och salt till fasta toppar. Blanda ner den kondenserade mjölken och vispa försiktigt ner pistagekrämen. Smaka av med mandellikören och essensen.

Ställ i frysen minst 4-5 timmar el längre.

Servera i små portioner toppat med hackade pistagenötter.

Snabba wienerbröd

Färdigköpt smördeg, hemlagad vaniljsås, god sylt och bär är allt man behöver för riktigt goda ”wienerbröd”.

Tina fryst smördeg. Dela och kavla ut i önskad storlek. Skåra en kant och lägg fyllning innanför. Jag tog vaniljkräm, aprikossylt, stekt rabarber (i lite socker och citronsaft) samt frysta hallon. Pensla kanten med ägg.

Skjutsa in i ugnen i 15-20 minuter på 200 grader (el följ anvisningarna på smördegens förpackning). Kolla att de har fin färg under, de ska gräddas ordentligt så de blir frasiga och inte degiga.

Låt svalna, pudra med florsocker och njut av fraset, kladdet och smaken!

Wienerbröd äter man bums el samma dag. Mums!

Vit kladdkaka med bär och crumble

En vit kladdkaka kan bli lite sött och tråkigt tycker jag. Men med bär och crumble så förvandlas det till något helt annat!

Vit kladdkaka med bär och kokos crumble

En pimpad klassiker! Hallon är fräscht till den annars ganska söta kombon.

Kladdkaka:

125 g smör

100 g vit choklad

1,5 dl strösocker

2 ägg

2,5 dl vetemjöl

1 tsk vaniljsocker

1 krm salt

Fyllning:

200 g hallon (och blåbär) (frysta)

1 tsk maizena

Crumble:

75 g mjukt smör

1 dl havregryn

1 dl kokosflingor

0,5 dl strösocker

0,5 ljust muskovadosocker

0,5 dl vetemjöl

1 tsk vaniljsocker

1 krm salt

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader varmluft el 175/200 grader vanlig ugnsvärme.

Klä en springform, 24 cm med bakplåtspapper.

Smält smöret med chokladen och blanda ner resten av ingredienserna till kladdkakan. Häll smeten i formen.

Blanda bären med maizena och strö över kakan.

Blanda samman samtliga ingredienser till smuldegen och smula den över bären.

Grädda kakan i mitten av ugnen tills den sätter sig men är lite lätt vobblig i mitten, runt 30 minuter. Kolla kakan efter 25 min och addera minuter tills den är redo. Tiden i ugnen kan variera ganska mycket beroende på ugn och hur vattniga bären är.

”Risifrutti” med hallon- och körsbärssylt 🍒

Köpt Risifrutti smakar ingenting i jämförelse med hemlagad. Och det är sååå enkelt att laga egen.

Barnen är besatta.

Självklart kokar man risgrynsgröt själv om man hinner och orkar. Men det finns sockerfri (på Sparhallen på Åland) att köpa på ”korv”.

Gillar du också godis-körsbärssmak? Det gör jag! Och när Funligt kom ut med sin nyhet Cherrylicious var jag inte sen med att be en av matbutikerna här på Åland att ta hem den (finns på Sparhallen!). Och sen fick jag sylt idén. Succé såklart, vad annars. Skrolla neråt!

Risifrutti med hallonoch körsbärssylt

Krämigt och sjukt gott! Självklart funkar vilken sylt som helst, men den här är för jäkla god.

Tips! Det är inte så noga hur mycket grädde man tar, det är en smaksak. Och vill du dra mer på kalorierna så välj en mager grädde.

4-5 mellisportioner

500 g kall risgrynsgröt (en köpekorv, sockerfri finns!)

1 dl vispgrädde

1 tsk vaniljsocker

Gör så här:

Vispa grädden med vaniljsockret och blanda med gröten. Klart!

Hallon- & körsbärssylt 🍒

Hallon och körsbär är en himla fin match och för att få en touch av den där godiskörsbärssmaken så adderar jag lite Funlight Cherrylicious. Sylten blir lagom rinnig och således perfekt till joggis, gröt, pannkakor, risfrutti osv.

Tips! Vill du ha en tjockare sylt utan mer socker? Addera ca 2 tsk maizena som du låter koka med.

225 g hallon (frysta)

225 g urkärnade körsbär (frysta)

100 g syltsocker

0,25 dl Funlight Cherrylicious

Gör så här:

Koka bären med sockret i några minuter. Blanda ner saften. (Mixa ev slät). Låt svalna och sätta sig i kylen.

Glutenfria cheesecakepajrutor med hallon & rabarber

Hybridbakverk kan vara bland de bästa. Inte undra på när man får det bästa av olika bakverk i samma kaka.

Idag bjussar jag på pajrutor med cheesecakefyllning och hemlagad somrig kompott. Ville prova göra dem glutenfria och det funkade toppen.

Glutenfria cheesecakepajrutor med hallon- & rabarberkompott

Smarrigt värre! Varför välja när man kan kombinera både paj och cheesecake.

Tips! Du kan också använda vetemjöl i receptet om du inte behöver göra dem glutenfria.

Kompott:

340 g hallon och tärnad rabarber (blanda de båda sorterna efter eget tycke, ex 50/50, frysta går bra)

50 g strösocker

1 msk maizena

30 g citronjuice

Cheesecakefyllning:

340 g Philadelphiaost

65 g strösocker

1 stort ägg (el 2 små)

1 tsk vaniljsocker

Pajdeg:

350 g glutenfri mjölmix (Pirkka) el vetemjöl om det inte behöver bli glutenfritt

100 g strösocker

100 g mjukt farinsocker

1 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

1 krm salt

225 g smält smör

1 näve vitchokladknappar (el hackad vit choklad) – kan också uteslutas

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader varmluft el 200 grader vanlig ugnsvärme.

Klä en ugnsform (ca 23 x 35 cm) med bakplåtspapper.

Blanda samman ingredienserna till kompotten i en kastrull och låt koka 5 min under omrörning. Låt svalna lite.

Vispa samman ingredienserna till cheesecakefyllningen.

Blanda samman ingredienserna till pajbotten.

Tryck ut 2/3 av degen till en botten i formen.

Häll över cheesecakefyllningen.

Klicka ut kompotten över fyllningen, så jämt det går.

Smula resten av degen överst tillsammans med vit choklad och skicka in i ugnen i ca 25 min el tills kakan har fin färg och har satt sig. Låt svalna helt och kyl gärna före servering. Går bra att frysa in.

Nötchokladrutor

Ni som hängt här länge vet att jag har lite svårt att inte göra om recept. Jag kallar mig ju själv för ”receptutvecklare” av den enkla anledningen. Jag älskar att förbättra recept efter min egen smak! Dagens recept är ett typiskt sådant, en klassiker ur Sju sorters kakor som jag ärligt talat tycker är för tunn, enkel och småtrist. Men det går ju att råda bot på!

Nötchokladrutor

En uppdaterad version av en gammal klassiker. Botten är som en blandning mellan kaka och brownie och istället för att bara strö nötter över har jag gjort en tosca – lyxigare och godare. Jag tycker det är fint att uttrycket blir lite melerat och att toscan inte täcker hela kakan.

Tips! Välj dom nötter du själv gillar. Det blir fint att blanda flagat med finhackat och grovhackat.

200 g mjukt smör

3 dl strösocker

2 tsk vaniljsocker

2 ägg

150 g vetemjöl

4 msk kakao

1 tsk bakpulver

1 krm salt

Tosca:

75 g smör

0,75 dl strösocker

35 g sirap

20 g grädde

1,5 msk vetemjöl

0,5 tsk vaniljsocker

1 krm salt

100-125 g blandade nötter

(Flagad mandel, hasselnötter, pekannötter, pistagenötter)

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader varmluft el 200 grader vanlig ugnsvärme.

Klä en ugnsform (ca 25 x 30 cm) med bakplåtspapper.

Vispa samman smör, socker och vanilj och vispa sedan ner äggen.

Blanda de torra ingredienserna och vänd ner dem i smeten. Bred ut smeten i formen.

Förgrädda i 10 minuter, el tills ytan knappt satt sig.

Gör under tiden toscan.

Smält smöret i en kastrull och rör ner resten av ingredienserna förutom nötterna. Låt blandningen sjuda och rör sedan ner hackade nötter.

Klicka ut toscan över botten och grädda ytterligare ca 5 min el tills toscan har fått lite färg.

Låt svalna, skär i rutor. Går bra att frysa in!

Glutenfria munkar

Glada vappen! Här kommer ett superbra recept på glutenfria munkar så här till valborgsmässoafton och 1:a maj.

Receptinspo från boken Baka gott utan gluten av Jessica Frej och Maria Blohm.

Glutenfria munkar

Dessa munkar är både goda, luftiga och mjuka med noll torrhet el smulighet.

Tips! Snyggast blir munkarna om du rullar dem i riktigt fint strösocker som inte är så grovt i konsistensen.

Ca 12-15 st

200 g kall mjölk

10 g jäst

50 g strösocker

1-1,5 tsk nystött kardemumma

1 tsk vaniljsocker

1 tsk bakpulver

2 krm salt

1 ägg

70 g majsstärkelse

60 g mandelmjöl

40 g havremjöl

1 msk pofiber

15 g psylliumhusk

1,5-2 liter olja att fritera i

Fint strösocker (ev blandat med kanel och vaniljsocker)

Gör så här:

Lös upp jästen i mjölken. Blanda ner alla ingredienser utom husken och vispa samman med elvisp. Vispa sedan ner husken under ca 5 minuter. Jäs under lock el plast i 2 timmar.

Värm upp oljan till 170 grader i en kastrull. Använd gärna termometer för att hålla koll på temperaturen som kan gå upp och ner lite under friteringen.

Blöt händerna och rulla små bollar av degen (30-40 g st). (Det är lite kladdigt). Släpp ner 4 bollar i taget i oljan och fritera ca 3 min per sida. Låt rinna av på hushållspapper och rulla sedan i socker.

Browniecookies

Browniecookies är ett himla gott påfund. Och det roliga är att man kan garnera dem för vilken högtid som helst. Lite godis fick det bli till påsk! Till sommaren hade jag garnerat med färska bär exempelvis och till jul med krossade polkagrisar/pepparkakor/biscoffkex el julströssel. Fäst med smält choklad.

(Grundrecept från bloggen saltsomsocker.se)

Browniecookies

Chunkiga, mjuksega kakor som smakar som en blandning av brownie och kaka. Ljuvliga! Nytt favoritrecept på browniekakor.

Tips! Man kan också spritsa ut den lösa smeten direkt till kakor och strunta i att kyla smeten till en deg.

125 g smör 

225 g hackad mörk choklad, 62 %

0,5 dl Kakao (20 g)

2 stora ägg

1,75 dl strösocker

1,5 dl mjukt farinsocker

2 dl vetemjöl

1 tsk vaniljsocker

1 krm Salt

1 näve vita chokladknappar

Flingsalt

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader varmluft eller vanlig ugnsvärme.

Förbered två ugnsplåtar med bakplåtspapper.

Smält smör och choklad och blanda sedan ner siktad kakao.

Vispa ägg, strösocker, farinsocker och vaniljsocker i en bunke fluffigt.

Addera chokladsmeten i äggvispet och vispa ihop snabbt till en jämn smet. 

Sikta ner mjöl och salt, rör tills smeten är klumpfri och vänd ner vita chokladknappar.

Ställ smeten i kylen tills den hårdnar.

Forma bollar som du trycker ut lite lätt till 1 cm höga kakor. (Jag vägde upp 70 g kakor).

Grädda kakorna i ca 8 – 10 minuter, dom skall vara lite vobbliga/lösa. Strö över lite flingsalt och låt svalna helt på plåten. Ät kakorna som dom är eller med vaniljglass. El garnera dem med smält choklad och godis.