Etikettarkiv: risifrutti

”Risifrutti” med hallon- och körsbärssylt 🍒

Köpt Risifrutti smakar ingenting i jämförelse med hemlagad. Och det är sååå enkelt att laga egen.

Barnen är besatta.

Självklart kokar man risgrynsgröt själv om man hinner och orkar. Men det finns sockerfri (på Sparhallen på Åland) att köpa på ”korv”.

Gillar du också godis-körsbärssmak? Det gör jag! Och när Funligt kom ut med sin nyhet Cherrylicious var jag inte sen med att be en av matbutikerna här på Åland att ta hem den (finns på Sparhallen!). Och sen fick jag sylt idén. Succé såklart, vad annars. Skrolla neråt!

Risifrutti med hallonoch körsbärssylt

Krämigt och sjukt gott! Självklart funkar vilken sylt som helst, men den här är för jäkla god.

Tips! Det är inte så noga hur mycket grädde man tar, det är en smaksak. Och vill du dra mer på kalorierna så välj en mager grädde.

4-5 mellisportioner

500 g kall risgrynsgröt (en köpekorv, sockerfri finns!)

1 dl vispgrädde

1 tsk vaniljsocker

Gör så här:

Vispa grädden med vaniljsockret och blanda med gröten. Klart!

Hallon- & körsbärssylt 🍒

Hallon och körsbär är en himla fin match och för att få en touch av den där godiskörsbärssmaken så adderar jag lite Funlight Cherrylicious. Sylten blir lagom rinnig och således perfekt till joggis, gröt, pannkakor, risfrutti osv.

Tips! Vill du ha en tjockare sylt utan mer socker? Addera ca 2 tsk maizena som du låter koka med.

225 g hallon (frysta)

225 g urkärnade körsbär (frysta)

100 g syltsocker

0,25 dl Funlight Cherrylicious

Gör så här:

Koka bären med sockret i några minuter. Blanda ner saften. (Mixa ev slät). Låt svalna och sätta sig i kylen.

Risifrutti saffransguld

Vanligtvis äter jag inte Risifrutti. Det är lite för sötsliskigt för min smak. Men eftersom jag älskar saffran ville jag provsmaka deras senaste nyhet, som är på tillfälligt besök;  Risifrutti Saffransguld med skogsbär.

Den smakade helt okej, rätt söt och mild med en pigg skogsbärssås till. Men det är ju det där med sockret. Det står som andra ingrediens, före riset t.o.m. 21 g sockerarter per burk, bara så där.

Självklart kunde jag inte hålla mig ifrån att göra en egen variant av detsamma. Det smakar ju inte exakt likadant men tomtegröt smaksatt med saffran är smaskens, prova själv!

Dessutom kan man då söta precis så mycket eller lite man vill, välja styrkan på saffransmaken och välja konsistensens på gröten själv (justera mängden mjölk eller grädde) och dessutom välja preciiiis vilken sylt man själv vill ha. 🙂

Om du har färdigkokt gröt som du vill smaksätta skulle jag värma upp saffranet med en klick smör innan jag rörde ner det i gröten. Och du, det behövs inte mycket saffran för att få en rejäl smakskjuts!

Det får bli mitt juliga mellanmålstips helt enkelt. Toppa med lite mandel, russin och kanel och du har en ny variant.