Etikettarkiv: matblogg

Prinsessglass & pistageglass (utan glassmaskin)

Jag lagar mycket glass och det är alltid kul att testa lite nya smakkombinationer.

Idag blir det två smaker som definitivt varit på tapeten ett tag – och gott blev det! Ingen glassmaskin behövs.

Prinsessglass

Älskar du också prinsesstårta? Och är smått besatt av marsipan? Nämen då är det här glassen för dig!

Tips! Självklart kan citronen bytas mot lime och den gröna marsipanen kan bytas mot annan färg – men jag tycker den gröna är godast.

5 dl vispgrädde

1 burk sötad kondenserad mjölk

0,5 krm salt

2 tsk vaniljsocker av bra kvalitet

Skal av 1 citron (ger fräschör till allt det söta)

Ca 150 g hallonsylt (gärna hemkokt som inte är så sliskig)

Ca 175 g grön marsipan

Gör så här:

Vispa grädde, socker, vanilj och salt till fasta toppar. Blanda ner den kondenserade mjölken och zesten.

Varva sedan glassmet med sylt och grovriven marsipan, gärna lite lättsamt slarvigt.

Ställ i frysen minst 4-5 timmar el längre.

Servera och njut!

Pistageglass

Mäktigt och sjukt gott, bör serveras i små portioner. Jag använder pistage essense från Myperfectday.se men den från Dr. Oetker som finns på bakhyllan i mataffären funkar också. De smakar lite olika men det hela är en smaksak!

5 dl vispagrädde

2 tsk vaniljsocker

1 krm salt

1 burk sötad kondenserad mjölk

200 g Pistagekräm (jag använde Pirkkas)

2 msk Disaronno (Amaretto)

Ca 2 krm pistage essens

Servera med kanderade pistagenötter (rosta nötter i en stekpanna med lite socker tills sockret smält) el salta pistagenötter

Gör så här:

Vispa grädde, vanilj och salt till fasta toppar. Blanda ner den kondenserade mjölken och vispa försiktigt ner pistagekrämen. Smaka av med mandellikören och essensen.

Ställ i frysen minst 4-5 timmar el längre.

Servera i små portioner toppat med hackade pistagenötter.

Glutenfria cheesecakepajrutor med hallon & rabarber

Hybridbakverk kan vara bland de bästa. Inte undra på när man får det bästa av olika bakverk i samma kaka.

Idag bjussar jag på pajrutor med cheesecakefyllning och hemlagad somrig kompott. Ville prova göra dem glutenfria och det funkade toppen.

Glutenfria cheesecakepajrutor med hallon- & rabarberkompott

Smarrigt värre! Varför välja när man kan kombinera både paj och cheesecake.

Tips! Du kan också använda vetemjöl i receptet om du inte behöver göra dem glutenfria.

Kompott:

340 g hallon och tärnad rabarber (blanda de båda sorterna efter eget tycke, ex 50/50, frysta går bra)

50 g strösocker

1 msk maizena

30 g citronjuice

Cheesecakefyllning:

340 g Philadelphiaost

65 g strösocker

1 stort ägg (el 2 små)

1 tsk vaniljsocker

Pajdeg:

350 g glutenfri mjölmix (Pirkka) el vetemjöl om det inte behöver bli glutenfritt

100 g strösocker

100 g mjukt farinsocker

1 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

1 krm salt

225 g smält smör

1 näve vitchokladknappar (el hackad vit choklad) – kan också uteslutas

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader varmluft el 200 grader vanlig ugnsvärme.

Klä en ugnsform (ca 23 x 35 cm) med bakplåtspapper.

Blanda samman ingredienserna till kompotten i en kastrull och låt koka 5 min under omrörning. Låt svalna lite.

Vispa samman ingredienserna till cheesecakefyllningen.

Blanda samman ingredienserna till pajbotten.

Tryck ut 2/3 av degen till en botten i formen.

Häll över cheesecakefyllningen.

Klicka ut kompotten över fyllningen, så jämt det går.

Smula resten av degen överst tillsammans med vit choklad och skicka in i ugnen i ca 25 min el tills kakan har fin färg och har satt sig. Låt svalna helt och kyl gärna före servering. Går bra att frysa in.

Nötchokladrutor

Ni som hängt här länge vet att jag har lite svårt att inte göra om recept. Jag kallar mig ju själv för ”receptutvecklare” av den enkla anledningen. Jag älskar att förbättra recept efter min egen smak! Dagens recept är ett typiskt sådant, en klassiker ur Sju sorters kakor som jag ärligt talat tycker är för tunn, enkel och småtrist. Men det går ju att råda bot på!

Nötchokladrutor

En uppdaterad version av en gammal klassiker. Botten är som en blandning mellan kaka och brownie och istället för att bara strö nötter över har jag gjort en tosca – lyxigare och godare. Jag tycker det är fint att uttrycket blir lite melerat och att toscan inte täcker hela kakan.

Tips! Välj dom nötter du själv gillar. Det blir fint att blanda flagat med finhackat och grovhackat.

200 g mjukt smör

3 dl strösocker

2 tsk vaniljsocker

2 ägg

150 g vetemjöl

4 msk kakao

1 tsk bakpulver

1 krm salt

Tosca:

75 g smör

0,75 dl strösocker

35 g sirap

20 g grädde

1,5 msk vetemjöl

0,5 tsk vaniljsocker

1 krm salt

100-125 g blandade nötter

(Flagad mandel, hasselnötter, pekannötter, pistagenötter)

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader varmluft el 200 grader vanlig ugnsvärme.

Klä en ugnsform (ca 25 x 30 cm) med bakplåtspapper.

Vispa samman smör, socker och vanilj och vispa sedan ner äggen.

Blanda de torra ingredienserna och vänd ner dem i smeten. Bred ut smeten i formen.

Förgrädda i 10 minuter, el tills ytan knappt satt sig.

Gör under tiden toscan.

Smält smöret i en kastrull och rör ner resten av ingredienserna förutom nötterna. Låt blandningen sjuda och rör sedan ner hackade nötter.

Klicka ut toscan över botten och grädda ytterligare ca 5 min el tills toscan har fått lite färg.

Låt svalna, skär i rutor. Går bra att frysa in!

Glutenfria munkar

Glada vappen! Här kommer ett superbra recept på glutenfria munkar så här till valborgsmässoafton och 1:a maj.

Receptinspo från boken Baka gott utan gluten av Jessica Frej och Maria Blohm.

Glutenfria munkar

Dessa munkar är både goda, luftiga och mjuka med noll torrhet el smulighet.

Tips! Snyggast blir munkarna om du rullar dem i riktigt fint strösocker som inte är så grovt i konsistensen.

Ca 12-15 st

200 g kall mjölk

10 g jäst

50 g strösocker

1-1,5 tsk nystött kardemumma

1 tsk vaniljsocker

1 tsk bakpulver

2 krm salt

1 ägg

70 g majsstärkelse

60 g mandelmjöl

40 g havremjöl

1 msk pofiber

15 g psylliumhusk

1,5-2 liter olja att fritera i

Fint strösocker (ev blandat med kanel och vaniljsocker)

Gör så här:

Lös upp jästen i mjölken. Blanda ner alla ingredienser utom husken och vispa samman med elvisp. Vispa sedan ner husken under ca 5 minuter. Jäs under lock el plast i 2 timmar.

Värm upp oljan till 170 grader i en kastrull. Använd gärna termometer för att hålla koll på temperaturen som kan gå upp och ner lite under friteringen.

Blöt händerna och rulla små bollar av degen (30-40 g st). (Det är lite kladdigt). Släpp ner 4 bollar i taget i oljan och fritera ca 3 min per sida. Låt rinna av på hushållspapper och rulla sedan i socker.

Jordnötscrisp med proteinpulver

Just nu har jag snöat in lite på att laga hälsosammare snacks med proteinpulver. Jag var inne på snacksbycaroline på Instagram och inspirerades till dessa godingar.

Jordnötscrisps med proteinpulver

Riktigt goda små rackare som jag tryckt i lite protein. Man kan göra dem i små muffinsformar el trycka ut smeten i en form och antingen bre över smält choklad innan man skär i rutor el så doppar man rutorna i choklad.

150 g (creamy) jordnötssmör

50 g smält kokosolja neutral smak

30 g avagesirap

30 g (glutenfria) cornflakes

45 g (glutenfria) havregryn

0,5 dl Whey vassle vaniljproteinpulver

1 krm salt

Valfri choklad +1 tsk kokosolja att smälta över el doppa i (ca 50-150 g beroende på vad du gör och hur tjockt chokladtäcke du vill ha)

Flingsalt el salta jordnötter till garnering

Gör så här:

Vispa samman jordnötssmör med olja och agavesirap. Mixa cornflakes med havregryn och salt och blanda sedan samtliga ingredienser.

Tryck ut smeten i en liten form klädd med bakplåtspapper el fyll små muffinsformar.

Smält chokladen med lite kokosolja och ringla över formarna el täck kakan. Alternativt låter du kakan stelna i kylen/frysen innan du skär små rutor som du sedan doppar i choklad. Toppa med flingsalt. Förvara i kyl el frys.

Proteinchokladrutor

Vi slåss alla om proteinchokladbollar om det finns några i kylen. För i vår familj räknas de inte som något onyttigt utan man får nalla en sån även om det inte är helg el fikadag. Nu har jag gjort en uppdaterad variant som är vansinnigt god och enklare – du slipper rulla och fler blev det också. Men är de små får man ta två…

Dom är ju inte kalorifria bara för att de är utan massa vitt socker. Men man får iaf i sig några bra ingredienser – och stillar sötsuget gör dom.

Proteinchokladrutor

Perfekt liten godbit att nalla på vilken dag som helst! Välj chokladsort efter eget tycke, kanske är det sockerfri choklad, kanske är det med ännu högre kakaohalt.

5 dl havregryn (glutenfria)

4 msk kakao

2 dl whey (vassle) proteinpulver vanilj

1 krm salt

Ca 20 urkärnade små dadlar

4 msk espresso

1 msk lönnsirap

1 dl mjukt kokosfett (jag blandar med och utan smak)

Topping:

100 g 70 % choklad + 1 tsk kokosfett

Kokosflingor

Flingsalt

Gör så här:

Mixa havregryn med kakao, proteinpulver och salt i en matberedare. Tillsätt dadlarna och fortsätt mixa. Mixa ner kaffe, sirap och kokosfett. Smeten kan verka torr men det är den inte.

Klä en form i valfri storlek (en större matlåda exempelvis) med bakplåtspapper och tryck ner degen jämt.

Smält chokladen med fettet och bred ut över degen. Låt sätta sig en aning innan du toppar med kokos och flingsalt. Förvara i kylen.

Glutenfria mazarintoscamuffins

Här kommer ett väldigt gott och saftigt recept för dig som gillar mandel. Och de fick riktigt högt betyg av min glutenintoleranta väninna!

Glutenfria mazarintoscamuffins

Saftiga och fulla med ljuvlig mandelsmak. Inget smulande här inte!En riktig goding. Perfekt som den är men extra lyxig fika med grädde el glass till.

Tips! Om du inte behöver göra muffinsarna glutenfria kan du byta maizenan i toscan till vetemjöl.

15-16 st

200 g mjukt smör

200 g riven mandelmassa

1 dl strösocker

3 ägg

2,5 dl mandelmjöl

110 g potatismjöl (ca 1,5 dl)

1 msk vaniljsocker

1 tsk bakpulver

1 krm salt

2-3 droppar bittermandelessens

Tosca:

125 g smör

1,25 dl strösocker

35 g grädde

2,5 msk maizena

1 tsk vaniljsocker

1 krm salt

100 g flagad mandel (mandelspån)

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader varmluft el 200 grader vanlig ugnsvärme.

Klä två muffinsplåtar med 15-16 formar.

Vispa samman ingredienserna till muffinsarna till en tjock smet. Fyll formarna max till 3/4 (strax under) – detta för att man gärna vill att toscan ska rymmas innanför formarna och inte sprida ut sig på plåten.

Grädda i ca 10 minuter el tills ytan känns fast men inte torr.

Förbered toscan under tiden.

Smält smöret och blanda ner allt utom mandeln. Värm upp under omrörning tills den tjocknar. Vänd mer mandeln. Fördela toscan på muffinsarna och grädda ytterligare 10-12 minuter el tills de har lite färg. Funkar fint att frysa ner.

Biscottis

Mina två favoritbiscottis är lavendelbiscottis och saffranbiscottis – för att de är riktigt smakrika. Men båda är ganska så säsongsbundna.

Därför har jag tagit fram dessa som jag tycker funkar fint året om. Och snart har jag ett till gott biscottirecept att dela med mig av!

Biscottis

Knapriga och fulla av smak. Vanilj, citron och mandel är en supergod kombo och vallmo gör dem så prickigt fina!

100 g mjukt smör

1,5 dl strösocker

1 msk vaniljsocker

1 ägg

Rivet skal av 1 citron

0,5 tsk citronarom

2-3 droppar bittermandelessens

2,5 msk blå vallmofrön

1 msk Disaronno (Amarettolikör)

100 g rostad och finhackad sötmandel

100 g  vit choklad (knappar el hackad)

ca 4 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

1 krm salt

Gör så här:

Sätt ugnen på 150° varmluft el 175° vanlig ugnsvärme.

Vispa samman smör, socker, vanilj, ägg, vallmo, citronzest, arom, essens och likör. Blanda mjöl med bakpulver och salt och arbeta ner i degen. Vänd ner mandel och choklad.

Dela degen i 3 delar och rulla ut till längder på en plåt klädd med bakplåtspapper.

Grädda i mitten av ugnen i ca 20-25 minuter.

Ta ut plåten och skär försiktigt längderna i sneda bitar. Gör lite rum för skorporna på plåten så att alla inte ligger tätt mot varandra. Om de har fått färg på undersidan kan du vända på dem el lägga dem på sidan.

Sänk värmen i ugnen till 75°-100° och torka ca 30-60 min till. Skorporna är klara när de är torra.

Tacopaj med nachoskal

Ibland så ramlar man över roliga recept på Instagram. Dagens finurliga receptidé dök upp i mitt flöde och kommer från mammansmat.

Det som utmärker dagens recept är pajskalet som är gjort av nachochips! Himla skönt att den är naturligt glutenfri så att jag också kan njuta av samma paj och inte behövde göra en skild botten åt mig. (Jag äter fortfarande glutenfritt till stor del, men inte nitiskt noggrant).

Det var tajt med tid så knappt jag hann fota här hemma i vintermörkret. Men bättre än inget!

Tacopaj med nachoskal

Det här är så smart, gott och roligt – pajdeg av nachochips. Glutenfritt dessutom! Lite frasigt segt och gick hem hos hela familjen.

Tips! Det funkar lika bra med nötfärs som vegfärs i pajen och du kan lyxa till den med både lök och vitlök om du vill.

Botten:

170 g nachochips

150 g riven ost

1 ägg

Fyllning:

500 g färs (veg el nötfärs, vi använde vegfärs och ingen i familjen ”märkte” något)

1 påse tacokrydda

1/2 burk tacosås/salsa (inte så noga hur mycket du tar)

200 g majs

1-2 nävar små körsbärstomater

1 burk (200g) crème fraiche paprika chili

1-2 dl lätt crème fraiche

100 g riven ost

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader. Klä en springform, 24 cm med bakplåtspapper.

Mixa chipsen, addera ost och sedan ägg efter en stund och mixa tills allt går ihop till en formbar massa. Tryck ut till botten och 3 cm kant i formen. Förgrädda 7-10 minuter.

Stek färsen, addera kryddan. Blanda ner salsan och några skedar av den smaksatta fraichen – för att göra färsen lite mer sammanhållande och krämig.

Bred ut i pajskalet. Toppa med majs och halverade tomater.

Blanda smaksatt fraiche med naturell fraiche och riven ost och bred över pajen.

Skjutsa in i ugnen 20-25 minuter. Låt den gärna stå 5-10 minuter.

Klart att servera! Kanske tillsammans med en avocadosallad med koriander.

Ålandspannkaka

Idag är det Ålands självstyrelsedag och det måste vi ju fira med ålandspannkaka. En helt ljuvligt god, fast ugnspannkaka som man gör på mannagrynsgröt eller tomtegröt som grund och smaksätter med kardemumma. Traditionellt serveras den med sviskonkräm och snömos – alltså katrinplommonkräm och vispgrädde. Men de flesta äter den nog med röd sylt och grädde. Lika god som fika, mellis eller dessert (efter en lättare middag).

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mitt recept är busenkelt och idiotsäkert, funkar varje gång. Helt lagom söt tycker jag, absolut inte sliskig. Tricket för att undvika att det bildas ett skinn på pannkakan som lossnar när den kallnar är att strö socker på ytan innan gräddning.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Här hittar du förresten recept på den traditionella sviskonkrämen som man egentligen äter till pannkakan. Även jättegod med gräddmjölk – men tänk på att äta i mindre mängder – om du inte vill få ordentlig fart på magen förstås 😉

IMG_2871

Ålandspannkaka smakar ju inte direkt sämre ute i skärgården heller… (denna gjord med mannagryn).

Ålandspannkaka

Väldigt god ugnspannkaka som fungerar lika bra till fika som mellanmål eller dessert. Lite socker på ytan förhindrar att det bildas ett ”skinn” ovanpå pannkakan som gärna lossnar när den kallnat. Dubblera receptet för en långpanna.

Tips! Jag gör ofta min pannkaka på xylitolsocker vilket fungerar utmärkt. Ytan pudrar jag med dock med strösocker. Lättsockrad sylt kokar du enkelt själv; ta 1/5 av bärens vikt i syltsocker och koka i ca 15 minuter.

1 mindre ugnsform

25 g smör

1 liter (hel)mjölk

1,5 dl mannagryn eller 1 dl risgryn

0,75 tsk salt

2-2,5 tsk nystött kardemumma

3 ägg

1 dl strösocker + lite till ytan

1 dl vetemjöl

Sviskonkräm, jordgubbs- eller hallonsylt och vispad grädde till servering

Gör så här:

Sätt ugnen på 175° varmluft eller 200° vanlig ugnsvärme.

Smält smöret i en stor kastrull, koka sedan mannagryn och mjölk (5 min) eller risgryn och mjölk (45 min) till en gröt under omrörning. Rör ner salt och kardemumma och låt svalna en aning. Vispa ihop ägg, socker och vetemjöl och vänd ner det i gröten. Häll smeten i en ugnsform klädd med bakplåtspapper. Strö ett tunt lager socker över ytan. Grädda i 45-60 minuter. Låt svalna och servera i fyrkantiga bitar med sylt och grädde. Lika god kall som ljummen! Går bra att frysa in men håller sig god flera dagar i kylen.